Facebook zet adverteerders onder druk: “Verbeter de snelheid van je landingspagina of anders snijden wij in het bereik van je advertentie!” Dat de klant geen koning is bij Facebook was al langer duidelijk. Nadat je op je tijdlijn drie keer hebt gelezen welke medewerkers van een fast food keten deze week miljonair zijn geworden of zes winacties hebt gezien van goedkope tuinstoelen, kom je soms een leuke foto van familie of vrienden tegen. Facebook heeft zelf aangegeven dat het versnellen van advertenties en links essentieel is voor het voortbestaan van het medium. Hier kun je kanttekeningen bij plaatsen. Zouden online advertenties niet zo veel mogelijk moeten gaan over het plaatsen van gesponsorde content op het moment dat de klant hier interesse in heeft?

Toch is dit een heel goed idee! Iedereen wordt er namelijk naar van om lang te wachten op het laden van webpagina’s. Zelf gaan ze hierbij ook bijdragen aan de oplossing van het probleem. Zo gaat Facebook starten met het voorladen van pagina’s als het platform vermoed dat de kans groot is dat je op een advertentie gaat klikken. De manier waarom dit gaat gebeuren is hetzelfde als bij Instant Articles. Dit betekent dat alles geladen wordt behalve afbeeldingen en andere interactieve content. Zelf geeft Facebook aan dat dit op een smartphone leidt tot een versnelling van 29%.

Echter voor de grootste versnelling zal je natuurlijk je eigen website moeten optimaliseren. Zorg ervoor dat je pagina’s in ieder geval binnen 2 seconden geladen zijn.
Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Probeer de website speed test van Pingdom Tools.

Screenshot website snelheid

Hierboven zie je de resultaten van deze website. Heb jij hulp nodig bij het versnellen van jouw website? Dan kun je altijd contact met me opnemen!

  • Neem contact op

    Heb je vragen over deze post? Twijfel niet!